Alken-Maes neemt distributie van biermerk Desperados volledig in eigen handen
Vanaf 1 april neemt brouwer Alken-Maes de volledige distributie en uitbouw van het merk Desperados in het horecakanaal over van Jet Import
Het bekende biermerk Desperados komt weer helemaal thuis bij Alken-Maes. Meer dan 20 jaar had de brouwer een nauwe samenwerking met Jet Import voor de distributie en activatie in het horecakanaal en op events. Kenny Willems, Out Of Home Director bij Alken-Maes: “We zijn Jet Import dankbaar voor de sterke samenwerking van de voorbije jaren. Samen hebben we het merk Desperados letterlijk en figuurlijk op de kaart gezet. Dankzij de vele geslaagde activaties is het uitgegroeid tot een iconisch merk in nightlife.”
Investeren in merk en mensen
Alken-Maes bouwt verder op die fundamenten en blijft trouw aan het unieke party vibe-DNA van het merk. De brouwer gelooft sterk in het potentieel van Desperados en wil daarom vanuit eigen kracht de distributie en het merk verder ontwikkelen. Kenny Willems: “Het is een belangrijk merk in onze portfolio waarin we willen blijven investeren. Zo zullen we Desperados nog breder beschikbaar maken door bijvoorbeeld de introductie op vat vanaf april.”
Naast Desperados neemt Alken-Maes ook de distributie van Strongbow British Dry in handen. Beide merken zijn een onderdeel van de zogenaamde ‘beyond beer’-portfolio van Alken-Maes met bijvoorbeeld de nieuwe Mort Subite Juicy Crime of Passion, maar ook de alcoholvrije spirit Lyre’s en het tonic gamma van Double Dutch. “Ook en de distributie van Sol en Heineken komt opnieuw bij ons. We willen hiermee ons cliënteel nog meer verbreden en een perfect aanbod kunnen bieden voor bijvoorbeeld pop-ups en beach bars. En minstens zo belangrijk: de verdere uitbouw van onze merken biedt bovendien ook mogelijkheden om ons eigen horecateam versterken. De markt van beyond beer is een zeer dynamische omgeving met een hoog energieniveau net zoals de nieuwe jobs die we daar aan koppelen,” zegt Kenny Willems.
Naar beleving toe zal Alken-Maes nog meer de kaart trekken van Desperados Dance Club. Met Dance Club, een initiatief gelanceerd in 2023, wordt werk gemaakt van een veilige en inclusieve dansvloer in het uitgaansleven. Door de distributie en activatie volledig naar zich toe te trekken wil de brouwer voluit de beleving brengen die matcht met het merk en met Dance Club.
Groeiende alcoholvrije markt
Desperados heeft met Virgin 0.0% ook sinds 2022 een alcoholvrije variant op de markt. De Virgin 0.0% wordt uitdrukkelijk naast de Desperados ‘original’ gepositioneerd. Kenny Willems: “De markt van alcoholvrij bier is in volle ontwikkeling. Vandaag is al ongeveer 4% van de biervolumes op Belgische markt 0.0%. Als we dit cijfer vergelijken met de buurlanden zien we nog groeipotentieel. Desperados Virgin 0.0% heeft volgens ons alles in huis om nog verder te groeien in dit segment.”