Alken-Maes pompt 41 miljoen euro in zijn mouterij en zet grote stap ter ondersteuning van HEINEKENs globale ambities om Net Zero emissies te bereiken ​ ​ ​ ​

PUURS-SINT-AMANDS – Met een eerste investering van 41 miljoen euro in zijn Mouterij Albert zet de brouwer in komende jaren stappen om de koolstofuitstoot (CO2) van alle productiesites te reduceren. Dit ter ondersteuning van de globale ambitie van HEINEKEN om in 2030 Net Zero emissies te bereiken in Scopes 1 en 2* en in de waardeketen in 2040. Een nieuwe droger om brouwgerst te vermouten wordt op vrijdag 14 juli feestelijk ingehuldigd.

De nieuwe droger van Mouterij Albert is de grootste in zijn soort in de biersector. “We verhogen hiermee de capaciteit van de mouterij van 275.000 ton mout op jaarbasis naar 375.000 ton. Omgerekend goed voor ongeveer 10 miljard pilsjes,” zegt Stijn Tallieu, Engineering Project Leader. “De droger wordt uitgerust met een energie-eiland met daarin een warmtepomp die de energie van warme lucht overzet op water. Dat warme water komt terecht in een nieuw circuit zodat we die energie kunnen hergebruiken. Op die manier hebben we de huidige gasbranders, die onze CO2-uitstoot creëren, niet meer nodig.”

Mouterij Albert gelegen aan het Rupelkanaal is de grootste mouterij van HEINEKEN en toonaangevend in zijn sector. Zo’n 60 brouwerijen in 33 landen, van Nederland tot Mexico, Zuid-Afrika en Vietnam, worden vanuit Puurs-Sint-Amands beleverd. In de mouterij wordt gerst geweekt tot de korrel kiemt. Dat kiemproces wordt dan onderbroken door de gerstkorrels te drogen. Het resultaat is mout, een van de vier basis ingrediënten voor bier.

Tot op het laatste moment is er hard gewerkt om de nieuwe droger, eest in vakjargon, op tijd klaar te krijgen voor de inhuldiging op 14 juli. Edwin Zuidema, General Manager Mouterij Albert: “Vandaag is een uniek moment met de oplevering van onze nieuwe vierde eest. Geheel toepasselijk vieren we vandaag Feest in de Eest samen met onze Alken-Maes collega’s. Ook genodigden van moederbedrijf HEINEKEN zijn er vandaag bij, samen met burgemeester Koen Van den Heuvel en de Nederlandse ambassadeur Pieter Jan Kleiweg De Zwaan.”

 

Eerste stap in groter investeringstraject

Deze nieuwe droger is een belangrijke eerste stap in een groter investeringstraject van de mouterij en de productiesites van Alken-Maes. “Als deel van ons decarbonisatie traject, moeten onze energiebronnen, elektriciteit en warmte, hernieuwbaar worden,” zegt Johan Vissenaekens, Technology Manager. “Op onze site en in de omgeving kunnen we helaas geen windmolens bouwen. Daarom investeerden we samen met moederbedrijf HEINEKEN in een groot zonne-energieproject in Italië en een windmolenpark in Finland.”

Op die manier ondersteunen de mouterij en Alken-Maes de omslag naar hernieuwbare stroomproductie. Om de warmte-energie verder te vernieuwen, investeert de mouterij komende jaren, bovenop de huidige investering, zo’n 60 miljoen euro in nieuwe warmtepompen en een gasinstallatie die op biogas kan draaien. “Met deze investeringen streven we ernaar om de belangrijkste initiatieven van ons stappenplan voor de mouterij in 2027 uit te kunnen rollen,” zegt Vissenaekens.

 

Duurzaam van graan tot tapkraan

Ook de Alkense brouwerij werkt momenteel volop de plannen uit om de CO2-uitstoot, ter ondersteuning van de globale ambitie van HEINEKEN om Net Zero emissies te behalen in Scope 1 en 2 (inclusief productiesites) tegen 2030, te verminderen. ​ De brouwerij gebruikt al volledig hernieuwbare elektriciteit die afkomstig is van twee lokale windmolens en zo’n 6.500 zonnepanelen. De warmte-energie zal eveneens met warmtepompen worden opgevangen en hergebruikt, goed voor 10 miljoen euro aan investeringen voor komende jaren in duurzame productie.

De Mort Subite brouwerij in Kobbegem en Cidrerie Stassen in Aubel brengen in de volgende maanden eveneens hun duurzaamheidstraject in kaart. Maar ook in de aanlevering van grondstoffen worden ​ nu stappen gezet om ​ lokaler te werk te gaan. “Samen met partner Arvesta en 74 Belgische boeren nemen wij reeds 3.000 ton lokale brouwgerst af voor onze Cristal,” zegt Marc Josephus Jitta, CEO Alken-Maes. “Dat is ongeveer 50% van alle brouwgerst geteeld in ons land. Dit jaar gaan we 40%, of 2 op de 5 Cristals, met lokale gerst brouwen, een cijfer dat komende jaren nog zal groeien. Daarnaast bevat onze Cristal ook ongeveer 70% Belgische hop.”

*Scope 1 zijn directe emissies; scope 2 zijn indirecte emissies gelinkt aan energieverbruik

Een kiemzaal van Mouterij Albert
Een kiemzaal van Mouterij Albert
Edwin Zuidema (General Manager Mouterij Albert), Johan Vissenaekens (Technology Manager) en Sofie Malfliet, Operations Manager
Edwin Zuidema (General Manager Mouterij Albert), Johan Vissenaekens (Technology Manager) en Sofie Malfliet, Operations Manager
De nieuwe, vierde eest in Puurs-Sint-Amands
De nieuwe, vierde eest in Puurs-Sint-Amands

Download foto's hier.

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Alkenmaes

Alken-Maes is de innovatieve gamechanger op de Belgische bier- en cidermarkt en steunt daarvoor op sterke pilaren: de brouwerijen Cristal in Alken en Mort Subite in Kobbegem, Cidrerie Stassen in Aubel en Mouterij Albert in Puurs-Sint-Amands. Met bieren zoals Cristal, Desperados, Maes, Grimbergen, Hapkin en Affligem en ciders zoals Strongbow en Stassen bezit Alken-Maes een brede merkenportefeuille.