Nieuwe CEO zet volop in op pioniers-DNA: Kenny Willems neemt het roer over bij Alken-Maes

Vanaf 1 oktober krijgt brouwer Alken-Maes een nieuwe kapitein aan het roer: Kenny Willems (foto), vandaag nog Directeur Horeca, wordt de nieuwe CEO. Kenny volgt de Nederlander Marc Josephus Jitta op die zijn carrière buiten de bierwereld voortzet. Met Kenny Willems heeft Alken-Maes straks opnieuw een Belgische manager. Geen wissel aan de top gevolgd door een tabula rasa, wel blijven voortbouwen op het pioniers-DNA van de brouwerij. En met behoud van de no-nonsense mentaliteit van de afscheidnemende CEO.
Een tapkraan is even waardevol als een Excelbestand
Kenny Willems werkt al bijna 13 jaar bij Alken-Maes waarvan de laatste 5 jaar als Directeur Horeca. Hij kent het bedrijf, de bieren en de markt zoals een cafébaas de vaste klanten aan zijn toog kent. Onder zijn leiding straks blijven kwaliteit en innovatie de fundamenten van Alken-Maes. Zijn belangrijkste missie daarbij is om bier opnieuw relevanter en meer sexy te maken.
“Onze uitdaging is volk rond de toog krijgen en tot bij de bierrekken in de supermarkt. Dat is ons werkterrein en daar moeten we zorgen dat ons product het fiere podium heeft dat het verdient. En laat het bier vervolgens maar voor zich spreken,” zegt Kenny Willems. “We hebben alles in huis om op een innovatieve manier die beleving en dat tikkeltje extra te creëren waarnaar onze klanten op zoek zijn. Daarin kan je volgens mij niet slagen als je alleen maar achter je laptop zit. Ik vind het even waardevol een tapkraan te openen als een Excelbestand en in de praktijk te gaan kijken bij onze klanten wat er echt werkt.”
Belgisch bier als influencer
Als aanstaand CEO zal Kenny Willems Alken-Maes verder doorheen uitdagende tijden loodsen. De bierconsumptie in ons land daalt al decennialang en deze trend blijft aanhouden. De biermarkt staat op een belangrijk kruispunt en moet nu durven vernieuwen.
“Er is nood aan een frisse wind in het Belgisch bierlandschap. Onze sector staat onder druk, een aantal brouwers moest hun deuren zelfs al sluiten,” zegt Kenny Willems. “Dat is spijtig want we mogen echt wel trots zijn – en blijven – op ons Belgisch bier. Elk initiatief dat die Belgische trots aanwakkert, juich ik toe. Ik vind het positief dat een influencer zijn bereik inzet en de kaart trekt van Belgisch bier, maar eigenlijk moet Belgisch bier zélf de influencer zijn door meer lef te tonen. Daarmee zijn wij zelf ook volop aan de slag: we innoveren door de alcoholvrije tapkraan te veroveren met Cristal en MAES. Met ons nieuwe Mort Subite Juicy-gamma verbreden we het aanbod met nieuwe fruitbieren. En we zetten kwaliteit centraal met onze biertanks in de cafés. Kortom, durven pionieren en moedige keuzes maken. Dat zit bij Alken-Maes in het DNA.”